Öncelikle yavrusuna
tuvalet eğitimine başlayan annelere sabır ve yardım diledikten sonra konuma
geçmek istiyorum. Son üç aydır oğluma tuvalet eğitimi vermeye başladım. Tabi
yeni fenomenimiz Pepee'nin şarkısı eşliğinde. Ben, eşim kayınvalidem olmak
üzere hepimiz bu şarkıyla tuvalet eğitimine başlasak da benim erken zamanda
başlamam ve oğlumun ilk defa beni hayal kırıklığına uğratması sonucu hala aynı
şarkıyı söyler durumdayız.
Ve tuvalet
eğitiminin ne kadar önemli olduğu konusunda az çok bilgim olmasına rağmen,
benimle uzun uzun konuşan Okul Öncesi Öğretmeni Ebru Durgut arkadaşıma buradan
teşekkür ediyorum. Bir kaç form sitesinden ve kitaplardan okuduğum kadarıyla
sizlerle paylaşacağım.
Ama öncesinde eğer
titiz bir anneyseniz tuvalet eğitimine başlarken benim gibi halılarınızı
ortadan kaldırın. Havaların sıcak olması bize bu konuda avantaj sağlayacak.
Koltuk takımınız yada
kanepelerinizin üzerine kesinlikle ve kesinlikle örtü serin. Çünkü o mini minicik sevimli oğlunuz gözünüze baka
baka kanepenize kakasını yaptığında hiç de sevimliliği kalmıyor. Hatta bir ara
çıldırma noktasına geldiğiniz anlar bile olabilir dua edin de o anlarda eşiniz
yanınızda olsun ve o minik b.böceğini alıp diğer odaya götürsün.
Birde bu eğitim
boyunca evinize misafir çağırmayın ve misafirliğe gitmeyin. Şükür ki benim
oğlum sadece annesinin halı ve kanepelerine işiyor başka yerde söylüyor bu
benim için sevinç kaynağı durumunda okurken maşşallah deyin sonra nazar
değiyor. :)
Sonuç olarak Freud' a
göre 0- 3 yaş kişiliğin nasıl oluştuğunu anlatan yazımla kapanışı yaparken
sadece sabır diliyorum ve çocuk yetiştirmek gerçekten bir sanat Rabbim
yardımcımız olsun tüm annelerin. Amin.
1. Oral Dönem: (
0-2 ) yaş
Haz kaynağı
ağızdır. ( Besin almak ) Dudaklar, ağız boşluğu, yutma şeklinde işler. Eğer besin
maddesinden hoşlanılmazsa tükürülür. Diş çıkarmaya başlayınca ısırma ve tükürme
işin içine girer. Bu yapılar daha sonra kişiliğin karakterini belirler. Ağzın
dolmasından hoşlanım bilgi edinme, eşya depolama ve bunlardan haz almaya
dönüşebilir ya da kolayca aldatılabilir, her şakaya kanabilir. Yani, “ oral
saplanım ” görülebilir.
Bu dönemde
anneye bağlılık çok ön plandadır. Bağımlılık duyguları bu dönemde oluşur ve
yaşam boyu da sürer. En zor giderilen duygudur. Egonun gelişmesinden sonra bile
bireyin kaygılı, korkulu, güvenini yitirdiği dönemlerde bu bağımlılık duyguları
tekrar görülür. En aşırısı ana rahmine dönme isteğidir.
2. Anal Dönem: (
2-3 ) yaş
Besin maddeleri
sindirildikten sonra kalan artıklar bağırsağın son bölgesinde birikir ve anüs
bölgesindeki kaslar üzerine basınç yapar. Bunun sonucunda dışkılama yapılır ve
rahatlama sağlanır.
İki yaş
civarında başlayan tuvalet eğitimi bu dönemde büyük önem kazanır, çocuğun
kişiliği üzerinde kalıcı izler bırakır. Çocuğun içgüdüsel olan bu dürtüsünün
bazı kurallarla kontrol edilmesi istenir. Böylece çocuk boşaltımdan duyacağı
hazzı ertelemeyi öğrenir. Annenin tutumları tuvalet eğitiminde ve çocuğun
kişiliğinde bırakacağı etkilerde önemlidir.
Anne Tutumları:
• Anne kuralcı,
titiz, katı ise çocuk dışkısını tutmaktan kabız olabilir. Tüm davranışlarını
etkilerse çocuk tutucu bir kişilik geliştirir. İnatçı, cimri, sinirli olur.
• Anne baskıcı
ise çocuk olur olmaz yerlerde anneyi cezalandırmak için dışkısını boşaltır.
İlerde ise eziyet etmeyi seven, dağınık kimlik özelliği geliştirir.
• Anne teşvik
edici ise çocuk dışkılama olayının önemli olduğunu anlar. İleride üretken ve
yaratıcı olur.
Kaynak:
http://www.izafet.com/metafizik-bilimkurgu-mitoloji/514119-freuda-gore-kisilik-evreleri.html#ixzz21unoJA4J
1 yorum:
Tesekkur ederim :) her zaman seve seve yardimci olurum. Bu konuda onerdigim kitaplarida onerebilirsin. Blogunu takip ediyorum surekli:)
Yorum Gönder